SEXTIPS

 

Mindfulness, dine sanser og sex

Mindfulness er meget IN for tiden. Vi skal være tilstede i nuet – for det er det eneste der er. Fortiden er allerede sket og fremtiden er på vej.

Men ofte kan vi være så fokuserede på tanker om fortiden eller fremtiden, at vi helt går glip af dette øjeblik. Det gælder også når vi elsker med vores partner.

Guddommelig sex foregår når vi er til stede i vores krop, mærker og sanser alle fornemmelser. Derfor kan vi bruge mindfulness når vi har sex. Så vi kan nyde øjeblikket, os selv og hinanden, og ikke jage derudaf efter hurtige forløsninger.

Men hvad vil det egentlig sige at være mindful?

  • At være tilstede i nuet.
  • At være opmærksom på dine omgivelser.
  • At være opmærksom på dine følelser og fornemmelser i kroppen.
  • At være opmærksom på hvad der sker i din krop, øjeblik for øjeblik.
  • At være opmærksom på øjeblikket uden at være kritisk, dømmende og helt uden mål.
  • Mindfulness er en praksis som vi må øve igen og igen, for hele tiden at komme hjem i os selv og øjeblikket.

En af de ting som jeg ofte hører fra kvinder er, at de føler de har svært ved at være til stede under sex, deres tanker svæver. Men det er nu sådan, at tanker svæver, det gør de for de fleste af os, i større eller mindre grad. For de fleste af os, kræver det træning virkelig at være til stede i nuet, også under sex. Det er her mindfulness kommer ind i sex.

Nå man træner mindfulness er det godt at have et anker, noget som han hele tiden kan komme tilbage til, når vi opdager at vi ikke er tilstede. Og det bedste redskab til det, er vores vejrtrækning. Dette gælder også i sex. Så hver gang du opdager at dine tanker svæver, vender du fokus tilbage til øjeblikket og din vejrtrækning. Indånding – udånding. Uden noget andet, ingen kritik af dig selv, irritation eller frustration.

Et andet element af mindfulness er accept, accept af det som er. For først når vi accepterer det som det er, om det er følelser eller en tilstand, er der plads til forandring. Så længe vi kæmper imod, vil der være stilstand og frustration. Og det er ikke særlig sexet.

Men hvad får vi så ud af at bruge mindfulness under sex?

Når vi praktiserer mindfulness lærer vi, at være med det som er, uden at have nogen vurdering eller kritik af det. Vi mærker følelsen og observerer den. Denne teknik kan vi have så meget glæde af, når vi skal elske med os selv eller en partner. Alt for ofte skaber vi nemlig unødige frustrationer for os selv under sex, fordi vi har en forventning eller forestilling om, at det skal være eller føles anderledes.

Forventninger og forestillinger tager os væk fra øjeblikket, ødelægger intimiteten og vi kommer længere væk fra der vi gerne vil ende.

Når vi går ind i sex/elskov med ønsket om at møde vores partner på godt og ondt, uden mål og agenda, så er vi tilstede i nuet. Og det er her det bliver magisk.

3 måder at øve mindfulness på.

Bodyscan.

Måske kender du mindfulness øvelsen bodyscan. Hvor man ligger og fokuserer, først på sin ene fod, så på sit ben og sådan forsætter man hele vejen op gennem sin krop.

Denne øvelse kan overføres til sex, ikke sådan at man laver øvelsen mens du har sex, men at du har din opmærksomhed der, hvor du bliver berørt under sex. Hvad sanser du, når din partner kærtegner dig, kysser dig eller penetrerer dig.

Brug dine sanser

En anden måde at kunne være mindful under elskov på er, hvis du fokuserer på din vejrtrækning –indånding- udånding. Denne måde at være med dig selv på i elskoven, er med til hele tiden at centrere dig selv, og træner dig til at være tilstede i nuet og nyde de fornemmelser man mærker i elskov. Derved får du meget mere ud af sex.

Du kunne også vælge at bruge andre sanser til at være mindful med under elskov. Forestil dig at have sex mens du hele tiden fokuserer på lyde. Hvordan lyder du? hvordan lyder din partner? Kan du høre din vejrtrækning? Kan du høre din partners vejrtrækning? Eller prøv at have fokus på lyde helt generelt næste gang du elsker, med dig selv eller en partner.

Man kunne også vælge at være mindful omkring sit hjerte. Så man helt føler den kærlighed man har for sin partner under elskov.

Mindful berøring

Du kan også være mindful med den måde du berører på. Du kan røre ved din partner med forskellige berøringer. Du kan røre med en erotisk, sensuelt, sexet, kærlig, givende eller tagende berøring. Hvis du virkelig sanser dine hænder når du rører, får berøringen en helt anden energi, og du får meget mere nydelse ud af at give.

Er du nysgerrig på mere så kom med til næste Yoniverse forløb, eller book et orgasmetræning forløb.